Rodzaje serwisów ogłoszeniowych

Rodzaje serwisów ogłoszeniowych

Ogłoszenia internetowe to specyficzna grupa narzędzi wykorzystywana w marketingu. Literatura naukowa poświęcona temu tematowi odnosi się raczej do handlu elektronicznego (ang. e-commerce), a nie ściśle do e-marketingu. Jest to jednak bardzo ważna gałąź docierania ze swoją ofertą zarówno do klientów, jak i do współpracowników oraz budowania z nimi pozytywnych relacji. Dlatego warto rozważyć ten temat również w kontekście marketingu przedsiębiorstwa. Ogłoszenia można dodawać na platformach:

  • ofertowo-aukcyjnych,
  • lokalnych zakupów,
  • ogłoszeniowych,
  • B2B.

Platformy te pełnią doskonałą funkcję promocyjną. Wielu użytkowników Sieci z nich korzysta, chętnie przeglądając oferty współpracy lub dokonując zakupów online. Jedną z zalet takich portali jest docieranie do odpowiedniego klienta czy też przyszłego współpracownika z odpowiednim ogłoszeniem. Ponadto jest grupa portali, na których dodawanie anonsów jest bezpłatne.

Jeśli chodzi o platformy ofertowo-aukcyjne w Polsce, to bezsprzecznie największym graczem w branży jest Allegro. Posiada olbrzymią bazę sprzedających oraz kupujących. Portal ten od jakiegoś czasu przeobraża się jednak z typowego serwisu aukcyjnego w serwis bardziej ofertowy, także z elementami sklepu internetowego. Cała branża jest zdominowana przez jeden podmiot. Taki stan rzeczy ma swoje wady i zalety. Bardzo istotną zaletą jest fakt, iż pierwszym wyborem zdecydowanej większości kupujących, jak i sprzedających jest Allegro, co pozwala zaoszczędzić jednym i drugim sporo czasu. Jednak niesie to ryzyko podnoszenia marż i zachowania monopolistycznego.

Platformy zakupów lokalnych to od niedawna bardzo popularna forma sprzedaży. Dociera się do klientów na zasadzie ogłoszeń, które w większości przypadków są bezpłatne. Anonse zazwyczaj nie są profesjonalnie przygotowane. Dodawanie samego ogłoszenia to bardzo szybki i prosty proces, a zakupu dokonuje się zazwyczaj przez telefon. Portale te mają ograniczoną funkcjonalność. Do najpopularniejszych platform zakupów lokalnych w Polsce należą OLX (dawna Tablica.pl) oraz Gumtree.

Platformy ogłoszeniowe to niejako odzwierciedlenie w sieci słupów ogłoszeniowych znanych z ulic miast. Zazwyczaj są witrynami wyspecjalizowanymi w konkretnym asortymencie. Przykładami takich serwisów są Gratka.pl czy Otomoto.pl specjalizujący się w ogłoszeniach motoryzacyjnych.

Platformy B2B (ang. business to business) pozwalają na znajdowanie partnerów biznesowych, a także ułatwiają kontakt między firmami. Dzięki możliwości publikacji i przeglądania ofert ogłoszeniowych można nawiązać na nich współpracę i pozyskać nowych klientów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *