Optymalizacja SEO i pozycjonowanie WordPressa

Optymalizacja SEO i pozycjonowanie WordPressa

Platforma WordPress to jeden z najpopularniejszych systemów do zarządzania treścią witryn. Początkowo CMS (ang. Content Management System) ten używany był głównie przez blogerów, jednak z czasem spopularyzował się i obecnie szacuje się, że ponad 34% stron internetowych w Sieci jest oparta na WordPressie (Źródło: https://w3techs.com/technologies/overview/content_management/all).

Dzięki wielu wtyczkom rozszerzających funkcjonalności WordPressa, można go wykorzystywać nie tylko do blogowania, ale także do prowadzenia stron firmowych, forów tematycznych, portali społecznościowych, a nawet sklepów internetowych. WordPress ma jeszcze jedną dużą zaletę – jest otwartym system opartym na licencji GPL (ang. GNU General Public License). Dzięki temu można go łatwo konfigurować i wykorzystywać w dowolnym celu.

Łatwość konfigurowania i zarządzania tym systemem powoduje, że jest to doskonały CMS do optymalizacji SEO i pozycjonowania pod kątem wyszukiwarek. Często niedostępne elementy strony lub kodu HTML w innych konkurencyjnych systemach, w WordPressie są w pełni konfigurowalne. Potencjał WordPressa dostrzegła także najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie – Google. W grudniu 2018 roku zapowiedziała dedykowaną wtyczkę wspomagającą integrację ich kluczowych usług dla webmasterów takich jak Search Console, Analytics, AdSense czy PageSpeed Insights bezpośrednio z panelem administracyjnym WordPressa. (Więcej: https://sitekit.withgoogle.com)

Jak zatem wykorzystać możliwości jakie daje nam platforma i zoptymalizować WordPressa, tak aby się dobrze pozycjonował w wyszukiwarkach?

Poradnik pozycjonowania i optymalizacji SEO WordPressa

W poniższym poradniku optymalizacji SEO WordPressa znajdziesz odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania z zakresu pozycjonowania platformy WordPress:

  1. Dlaczego wpisywanie słów kluczowych w tytule CMS WordPress jest złym pomysłem?
  2. Dlaczego nie można zapomnieć o usunięciu przykładowego wpisu i strony?
  3. Jak usunąć zbędną kategorię „Bez kategorii”?
  4. Jak ustawić najbardziej przyjazne adresy URL?
  5. Którą wtyczkę SEO do optymalizacji i pozycjonowania WordPressa wybrać?
  6. Jak i dlaczego nie powinniśmy indeksować archiwów autorów?
  7. Jak usunąć niepotrzebne”Archives” z tytułów kategorii?
  8. W jaki sposób usunąć parametr /category/ z adresów URL?
  9. Jak i dlaczego powinniśmy robić przekierowania?

Ponadto niniejszy poradnik pozycjonowania WordPressa zawiera:

  • Ścieżki do konkretnych zakładek, w których będziesz optymalizował elementy.
  • Zdjęcia i screeny poglądowe, aby jeszcze łatwiej dokonać niezbędnych zmian.
  • Przykłady wraz z uzyskanymi efektami przed i po optymalizacji.
  • Porady jak krok po kroku, samodzielnie pozycjonować strony internetowe oparte o CMS WordPress.

Pozycjonowanie strony WordPress krok po kroku

Przechodząc do rzeczy, poniżej zostaną omówione podstawowe, ale jednocześnie najważniejsze elementy SEO WordPressa, które w łatwy sposób można zoptymalizować, tak aby witryna lepiej się pozycjonowała w wyszukiwarkach.

1. Tytuł i opis witryny

Pierwsza rzecz, którą wykonujemy po instalacji WordPressa to ustawienie odpowiedniego tytułu witryny oraz usunięcie zbędnego opisu.

Panel administracyjny -> Ustawienia -> Ogólne

Tytuł witryny - Optymalizacja SEO WordPress

Kasujemy tekst “Kolejna witryna oparta na WordPressie” i pozostawiamy pole opisu puste. Następnie wpisujemy tytuł witryny, który:

  • zawiera od jednego do maksymalnie trzech wyrazów,
  • jest nazwą naszej strony lub marki,
  • nie zawiera słów kluczowych dla pozycjonowania.

Dlaczego?

WordPress domyślnie do każdej podstrony witryny dopisuje tytuł po myślniku. W związku z tym, jeśli w tytule witryny umieścimy kluczowe pod kątem SEO frazy, będą one zduplikowane na każdej kolejnej podstronie, a to z kolei może spowodować efekt “kanibalizacji słów kluczowych”.

Przykłady i efekty optymalizacji

Poniżej rozpatrujemy dwie przykładowe kategorie bloga – WordPress i SEO. W wersji przed optymalizacją, tytuł witryny był ustawiony na “Jasna strona Internetu – Lightsite”, a w wersji po optymalizacji jedynie na “Lightsite”.

Przed optymalizacją Po optymalizacji
WordPress – Jasna strona Internetu – Lightsite WordPress – Lightsite
SEO – Jasna strona Internetu – Lightsite SEO – Lightsite

Jak widać w pierwszym przypadku, za każdym razem duplikuje się zdanie “Jasna strona Internetu”. W drugim przypadku, w tytule mamy jedynie nazwę kategorii i nazwę strony, co jest pożądanym efektem z punktu widzenia SEO.

2. Przykładowy wpis i strona

Kolejną rzeczą, którą powinniśmy wykonać na świeżej instalacji WordPressa jest usunięcie przykładowego wpisu i przykładowej strony, które domyślnie pojawiają się w witrynie.

Panel administracyjny -> Wpisy -> Wszystkie wpisy

Przykładowy wpis - Pozycjonowanie WordPressa

Panel administracyjny -> Strony -> Wszystkie strony

Przykładowa strona - Optymalizacja SEO krok po kroku

Dlaczego?

Taka czynność wydaje się oczywista, lecz często webmasterzy o tym zapominają. W konsekwencji roboty Google niepotrzebnie indeksują mało wartościowe podstrony ze zduplikowaną na wielu innych stronach treścią.

Przykłady i efekty optymalizacji

Przed optymalizacją Po optymalizacji
https://lightsite.pl/2018/10/06/witaj-swiecie/ Nie ma w wynikach wyszukiwania zbędnych stron
https://lightsite.pl/przykladowa-strona/ Nie ma w wynikach wyszukiwania zbędnych stron

3. Kategoria “Bez kategorii”

Kolejna zbędna podstrona to kategoria wpisów “Bez kategorii”. Ją również powinniśmy usunąć. Aby było to możliwe najpierw dodajemy drugą kategorię, na której pojawią się pierwsze wpisy.

Wpisy -> Kategorie

Kategorie - Optymalizacja SEO

Po dodaniu nowej kategorii przechodzimy do kolejnej zakładki.

Ustawienia -> Pisanie

Ustawienia pisania - Optymalizacja SEO online

I zmieniamy “Domyślną kategorię wpisów” na nowo stworzoną kategorię. Dzięki temu będzie można usunąć automatycznie wygenerowaną “Bez kategorii”.

Wpisy -> Kategorie

Kategorie - Optymalizacja WordPressa

Po powrocie do zakładki “Kategorie” wybieramy i usuwamy zbędną kategorię.

Dlaczego?

Kategoria ta pod kątem SEO jest całkowicie zbędna. Bardzo często nie ma w niej żadnych wpisów, więc jest to niskiej jakości podstrona, która nie jest zoptymalizowana dla żadnych fraz.

Przykłady i efekty optymalizacji

Przed optymalizacją Po optymalizacji
https://lightsite.pl/category/bez-kategorii/ Nie ma w wynikach wyszukiwania zbędnej strony

4. Bezpośrednie odnośniki, czyli przyjazne adresy URL

Kolejna optymalizacja, która jest bardzo ważna to ustawienie przyjaznych adresów URL. Najlepszą możliwością jest wybór opcji “Nazwa wpisu”.

Ustawienia -> Bezpośrednie odnośniki

Bezpośrednie odnośniki - Pozycjonowanie WordPress poradnik

Dlaczego?

W zaleceniach Google dla Webmasterów widnieje informacja o przyjaznych adresach URL. Najbardziej przyjazne adresy to te, które nie zawierają znaków specjalnych, a słowa oddzielone są myślnikami. Warto również pamiętać, żeby nie były przesadnie długie, dlatego nazwa kategorii to zbędny parametr w adresie wpisu. Oprócz tego, jeśli adres URL wpisu blogowego zawiera nazwę kategorii nie będziemy mogli go w przyszłości dowolnie przypisywać do innych kategorii blogowych.

Przykłady i efekty optymalizacji

Przed optymalizacją Po optymalizacji
https://lightsite.pl/2018/10/06/witaj-swiecie/ https://lightsite.pl/witaj-swiecie/

5. Instalacja wtyczki SEO

Do kolejnych optymalizacji niezbędna będzie instalacja wtyczki SEO. Najpopularniejsze tego typu pluginy w WordPressie to “SEO Yoast” oraz “All in one SEO Pack”. Wybór jest dowolny jednak w żadnym wypadku nie można stosować dwóch jednocześnie! Kolejne optymalizacje będą przeprowadzane za pomocą wtyczki “SEO Yoast”.

Wtyczki -> Dodaj nową

Wtyczki - Kurs SEO WordPress

W prawym górnym rogu wyszukujemy “Yoast SEO”, następnie klikamy przycisk “Zainstaluj teraz”.

Wtyczki -> Zainstalowane wtyczki

Yoast SEO - pozycjonowanie strony WordPress krok po kroku

Włączamy wtyczkę. Po poprawnym zainstalowaniu i włączeniu wtyczki w menu panelu administracyjnego pojawi się zakładka “SEO”.

6. Archiwa autorów

Kolejną optymalizacje wykonujemy dzięki zainstalowanej wtyczce. Chodzi o ustawienie zapisu dla archiwów autorów bloga. Czyli w skrócie wyłączamy indeksowanie podstrony autora, aby nie pokazywała się w wynikach wyszukiwania.

SEO -> Wyszukiwarki -> Archiwa

Archiwa autorów - SEO WordPress poradnik

Wybieramy “Nie” dla pytania “Czy wyświetlać archiwa autorów w wynikach wyszukiwania” i zapisujemy zmiany.

Dlaczego?

Nie chcemy podstrony autora w wynikach wyszukiwania, ponieważ jest kopią strony bloga i pojawiają się na niej duplikaty wpisów. Wyjątkowo nie stosujemy tej optymalizacji w przypadku, gdy na blogu mamy więcej niż jednego autora i co najmniej jeden z nich jest znany w swojej dziedzinie tj. użytkownicy mogą wyszukiwać jego nazwisko w wyszukiwarce.

Przykłady i efekty optymalizacji

Przed optymalizacją Po optymalizacji
https://lightsite.pl/author/imie-nazwisko/ Nie ma w wynikach wyszukiwania zbędnej strony

7. “Archives” w tytułach kategorii

Często szablony dodają słowo “Archives” lub “Archiwa” do tytułu kategorii. Jest to zbędne słowo, które powinniśmy usunąć.

SEO -> Wyszukiwarki -> Taksonomie

Archives - pozycjonowanie w WordPressie

W szablonie tytułu SEO dla kategorii usuwamy słowo “Archives” lub “Archiwa” i zapisujemy zmiany.

Dlaczego?

Usuwamy zbędne słowa z tytułów kategorii, ponieważ zabiera nam cenne miejsce na inne słowa kluczowe, dla których optymalizujemy daną kategorię.

Przykłady i efekty optymalizacji

Przykład tytułu kategorii wpisów “Marketing internetowy”.

Przed optymalizacją Po optymalizacji
Marketing internetowy Archives – Lightsite Marketing internetowy – Lightsite

8. Parametr “category” w adresach URL

Domyślnie dla wszystkich tworzonych kategorii w adresach URL przed nazwą dodaje się parametr /category/. Nie jest to duży błąd, ale można się tego pozbyć, aby nasze adresy były jeszcze bardziej przyjazne nie tylko dla robotów Google, ale także dla użytkowników.

SEO -> Wyszukiwarki -> Taksonomie

Category - Optymalizacja stron WordPress

Zjeżdżamy na sam dół strony, zaznaczamy “Usuń” i zapisujemy zmiany.

Przykłady i efekty optymalizacji

Przed optymalizacją Po optymalizacji
https://lightsite.pl/category/marketing-internetowy/ https://lightsite.pl/marketing-internetowy/

9. Przekierowania

Instalujemy wtyczkę, za pomocą której w łatwy sposób będziemy mogli wykonać przekierowania 301 starych adresów na nowe. Dzięki instalacji wtyczki takiej jak „Redirection”, nie musimy ich wykonywać ręcznie w pliku .htaccess.

Wtyczki -> Dodaj nową

Redirection - Pozycjonowanie WordPressa

Po instalacji wtyczki włączamy ją i możemy dodawać pierwsze przekierowania.

Narzędzia -> Redirection

Przekierowania 301 - Optymalizacja bloga

W „Source URL” podajemy stary adres URL, który chcemy przekierować na nowy – „Target URL” i klikamy „Add Redirect”.

Dlaczego?

W indeksie Google przez jakiś czas pozostaje stary adres URL pomimo, że go zmieniliśmy lub usunęliśmy. Nie chcąc stracić ruchu, który taka strona generuje powinniśmy ją przekierować na nowy odpowiednik.

Przykłady i efekty optymalizacji

Przed optymalizacją Po optymalizacji
https://lightsite.pl/2018/10/06/witaj-swiecie/ -> 404 https://lightsite.pl/2018/10/06/witaj-swiecie/ -> 301 -> https://lightsite.pl/ -> 200

Podsumowanie

W powyższym poradniku pozycjonowania bloga na WordPressie przedstawiono najważniejsze elementy jak samodzielnie i krok po kroku zoptymalizować stronę pod kątem SEO. Często będą to pierwsze i typowe dla tego CMS’a zabiegi optymalizacyjne. Trzeba jednak pamiętać, że czynników wpływających na pozycjonowanie stron internetowych jest znacznie więcej i nie można się ograniczać jedynie do wyżej wymienionych punktów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *