Menu Zamknij

Co to jest SEM? Definicja SEO i PPC

Co to jest SEM? Definicja SEO i PPC

SEM (ang. Search Engine Marketing), czyli marketing w wyszukiwarkach internetowych. W najprostszym ujęciu, działania marketingowe w wyszukiwarkach internetowych można podzielić na bezpłatne pozycjonowanie organiczne (SEO) oraz reklamę płatną (PPC).

W marketingu w wyszukiwarkach internetowych wykorzystuje się dwa narzędzia: (1) pozycjonowanie organiczne, które wpływa na wyniki naturalne, oraz (2) reklamę płatną, która wpływa na pozycje linków sponsorowanych. Pozycja oferty płatnej w wyszukiwarce zależy od ustalonego kosztu kliknięcia oraz popularności reklamy. Natomiast na pozycję serwisu w wynikach organicznych ma wpływ popularność odnośników oraz treść strony wraz z występującymi na niej frazami kluczowymi.

Źródło: Górniak E., Bryła P., Możliwości wykorzystania narzędzi marketingu w wyszukiwarkach internetowych, „Marketing i rynek”, 4/2015, 16

Co to jest SEO?

Pozycjonowanie organiczne, a więc optymalizacja witryn i zdobywanie linków z innych stron internetowych ogólnie określa się mianem SEO (ang. Search Engine Optimization). W bezpośrednim tłumaczeniu tego akronimu na język polski nie ma mowy o linkowaniu. Jednak często optymalizacja treści i kodu witryny oraz naturalne zdobywanie linków nie wystarczają. Stosuje się wtedy zewnętrzne działania SEO, które polegają głównie na zdobywaniu odnośników z innych stron tzw. backlinków.

Najczęściej działania optymalizacyjne, podejmuje się dla stron internetowych. Dobrze zoptymalizowana strona ma wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania na daną frazę, dzięki temu generuje wyższy ruch użytkowników, co przekłada się na wymierne korzyści dla właściciela. Rynek wyszukiwarek internetowych, nie tylko w Polsce, ale również na świecie jest zdominowany przez spółkę Google. Dlatego też większość działań specjalistów ds. SEO skupia się na optymalizacji i pozycjonowaniu witryn pod kątem produktu właśnie tej firmy. Oczywiście nie oznacza to, że techniki pozycjonujące znacząco się różnią w zależności od wyszukiwarki. Często pozycje stron u innych dostawców tego typu usług są zbliżone do pozycji w wyszukiwarce Google.

Zazwyczaj w wyszukiwarkach internetowych za pozycję danej witryny odpowiadają specjalne, bardzo złożone programy komputerowe. W Google dokładny algorytm nie jest znany, firma nigdy nie podała wszystkich czynników, które są brane pod uwagę przy obliczaniu pozycji. Jednak aby nie działać zupełnie po omacku publikowane są oficjalnie wskazówki dla administratorów stron, które ogólnie określają czynniki, jakie są brane pod uwagę przy wartościowaniu strony przez algorytmy. Podstawowe zasady, których warto się trzymać według oficjalnych „Wskazówek dla webmasterów” stworzonych przez Google to m.in.:

  • Twórz strony z myślą o użytkownikach, a nie wyszukiwarkach.
  • Nie wprowadzaj użytkowników w błąd.
  • Nie stosuj sztuczek, które mają poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Zastanów się, czy możesz bez oporów opisać swoje działania wydawcom konkurencyjnej witryny lub pracownikowi Google, lub odpowiedz sobie na pytanie „Czy moje działania są z korzyścią dla użytkowników? Czy podjąłbym takie działania, gdyby wyszukiwarki nie istniały?”
  • Zastanów się, co czyni Twoją witrynę wyjątkową, wartościową lub dzięki czemu jest ona atrakcyjna dla użytkowników. Zaprojektuj swoją witrynę w taki sposób, by wyróżniała się wśród innych podobnych witryn.

Źródło: Wskazówki Google dla webmasterów, https://support.google.com/webmasters/answer/35769?hl=pl (pobrano 22.11.2016)

Oprócz tego we „Wskazówkach dla webmasterów” właściciele stron internetowych mogą zapoznać się również z praktykami, od których powinni się trzymać z daleka, takimi jak:

  • publikacja tekstów generowanych przez programy komputerowe, a nie pisanych przez ludzi,
  • udział w systemach wymiany linków,
  • posiadanie podstron ze skopiowaną treścią,
  • posiadanie podstron bez treści lub z jej niewielką ilością,
  • ukrywanie przed użytkownikami linków,
  • dodawanie niezwiązanych z treścią słów kluczowych,
  • tworzenie stron zawierających złośliwe oprogramowanie i wirusy.

Źródło: Wskazówki Google dla webmasterów, https://support.google.com/webmasters/answer/35769?hl=pl (pobrano 22.11.2016)

W przypadku nagminnego stosowania niedozwolonych praktyk, właściciele serwisów muszą być świadomi, że algorytmy mogą znacząco obniżyć pozycję danej strony w wyszukiwarce, a w skrajnym przypadku kompletnie ją usunąć z zasobów Google. W społeczeństwie informacyjnym coraz więcej osób szuka informacji o firmach czy robi zakupy w Internecie. Google jest często pierwszym wyborem w przypadku poszukiwań produktu czy usługi. Wysoka pozycja daje zatem przedsiębiorstwom znaczącą przewagę nad konkurencją.

Co to jest PPC?

Jeśli dla danej frazy kluczowej jest wysoka konkurencja to zabiegi z zakresu SEO mogą być bardzo kosztowne i czasochłonne. Niekiedy z powodu braku czasu i wysokich kosztów nie opłaca się pozyskiwać naturalnego ruchu organicznego. Wtedy z pomocą może przyjść druga gałąź marketingu internetowego w wyszukiwarkach, a więc PPC (ang. Pay Per Click). Jest to forma reklamy, w systemie płatności za pojedyncze kliknięcie. Co ważne, nie występują opłaty za samo wyświetlanie kampanii. W ten sposób może być rozliczana m.in. wspomniana w pierwszym podrozdziale promocja graficzna (display), ale też inne formy reklamy.

Podczas omawiania zagadnień z zakresu SEM należy wspomnieć o wyszukiwarkach internetowych, które spopularyzowały ten model rozliczeń. W literaturze naukowej i w publikacjach branżowych opisujących płatności za kliknięcie znajdują się głównie odwołania do Google, gdyż jest to światowy lider reklamy w modelu płatności za kliknięcie. Mówiąc o PPC w kontekście tej wyszukiwarki trzeba zidentyfikować możliwe formy reklamy tam występujące. System reklamowy, który pozwala na zarządzanie kampaniami marketingowymi w Google nosi nazwę Google Ads. Pozwala on na wyświetlanie reklam tekstowych, dynamicznych reklam tekstowych, a także reklam produktowych w wynikach wyszukiwania.

Opublikowany wMarketing internetowy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *