Co to jest e-mail marketing?

Co to jest e-mail marketing?

E-mail marketing nie kojarzy się zbyt dobrze ze względu na problem spamu w skrzynkach pocztowych. Dobrze przemyślany mailing pozwala jednak bardzo niskim kosztem uzyskać spore korzyści. Kluczem jest odpowiednie podejście do grupy docelowej, czyli do odbiorców elektronicznych listów. Z definicji e-mail marketing to forma marketingu bezpośredniego realizowana przy pomocy poczty elektronicznej, czyli praktycznie każda masowa wysyłka korespondencji kierowana do dużej grupy odbiorców. Do podstawowych zadań e-mail marketingu zalicza się budowę pożądanego wizerunku firmy, tworzenie relacji z klientami, a także promocję oraz sprzedaż. W definicji tej pojawiło się stwierdzenie odnoszące się do marketingu bezpośredniego, które oznacza, że wysyłane treści są skierowane do pojedynczego odbiorcy i mogą być odpowiednio spersonalizowane. Warto rozszerzyć tę definicję i dodać, że te elektroniczne listy są jednocześnie tzw. komunikatami „za przyzwoleniem”, ponieważ zgodnie z prawem odbiorca wcześniej musiał wyrazić zgodę na otrzymywanie tzw. informacji handlowej. Tworzy to niebywałą okazję to budowania długotrwałych więzi z klientem opierających się na wzajemnym szacunku i zaufaniu.

Procesy, które realizuje się w ramach prowadzenia mailingu to tworzenie bazy danych z adresami pocztowymi odbiorców, projektowanie treści wiadomości oraz zautomatyzowana wysyłka z zachowaniem zasad ochrony danych osobowych. Do największych zalet e-mail marketingu zalicza się niewielki koszt, dużą skuteczność, automatyzację działań, wiele możliwości promocji – prowadzenie kampanii zarówno produktowych, jak i wizerunkowych. Jednak ta forma działań marketingowych w Sieci posiada także wady. Istnieje ryzyko, że wysłane wiadomości zostaną potraktowane jako spam i w konsekwencji nie dotrą do klienta lub w skrajnych przypadkach mogą pojawić się zarzuty odbiorców o spamowanie i zaśmiecanie skrzynki pocztowej.

Zanim jednak rozpocznie się stosowanie e-mail marketingu konieczne jest zebranie danych, które będzie można później wykorzystać. Można to robić m.in. poprzez zapraszanie klientów do zapisania się do elektronicznego biuletynu (newslettera). W zamian za dodanie swojego adresu e-mail do bazy, przedsiębiorstwa często oferują w zamian określone korzyści jak np. rabaty lub gratisy. Oprócz adresu e-mail warto zbierać również imiona, które pozwolą spersonalizować nagłówki wysyłanych wiadomości.

e-mail-marketing

Dla przykładu na rysunku powyżej pokazano fragment spersonalizowanej wiadomości promocyjnej wysłanej przez serwis YouTube do jego użytkowników. W nagłówku znajduje się imię odbiorcy, poniżej widać krótki tekst informujący o treści e-maila. W prawym górnym rogu znajduje się niezbędny element większości kampanii marketingowych tzw. wezwanie do działania (ang. call to action), zwiększające skuteczność reklamy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *