Menu Zamknij

Co to jest display marketing? Modele i formy reklamy graficznej

Co to jest display marketing? Modele i formy reklamy graficznej

Display, czyli najprościej mówiąc reklama graficzna, która jest znienawidzona przez internautów, ukochana przez wydawców. Jest jedną z najstarszych form reklamy internetowej. Jej początki sięgają lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy to powstały graficzne przeglądarki internetowe. Współcześnie dostarcza wielu możliwości reklamodawcom i dlatego jest wszechstronnie stosowana przez przedsiębiorstwa. Usługodawcy oferują szereg modeli rozliczeniowych oraz dogodne modele emisji.

Modele emisji reklamy display

Typowe modele emisji dla reklam graficznych to:

  • RON (ang. run on network), także określany często jako ROP (ang. run on portal) – reklama emitowana na wszystkich stronach w danej sieci lub portalu.
  • ROC (ang. run on category) – reklama emitowana na podobnych tematycznie stronach lub w ramach danej kategorii czy branży.
  • ROS (ang. run on site) – reklama emitowana jedynie na wybranej stronie lub kilku podstronach.

Modele rozliczeniowe reklam graficznych

Typowe modele rozliczeniowe dla reklam graficznych to:

  • CPM (ang. cost per mille), także określany często jako CPT (ang. cost per thousand) – koszt wyświetlenia reklamy dla 1000 odbiorców.
  • Flat Fee – stała stawka zależna od długości czasu wyświetlania reklamy w danym miejscu na stronie internetowej. Opłatę pobiera się zazwyczaj za miesiąc wyświetlania.
  • PPC (ang. pay per click) – płatność za każde kliknięcie w reklamę.

Display marketing, a konwersja

Dzięki dużemu wyborowi form i formatów reklamowych oraz możliwości dokładnego dopasowania wyświetleń do docelowej grupy, promocja graficzna display jest chętnie wybierana. Ten typ reklamy jest w tej chwili najpopularniejszym kanałem marketingowym w Sieci. Jest to dość zaskakujące zważywszy na fakt, że tego typu promocja najsłabiej wpływa na liczbę konwersji spośród wszystkich form marketingu online. Display Marketing jest jednym z najsłabiej bezpośrednio konwertujących kanałów reklamy i promocji w Sieci, ale ten typ reklamy generuje największe zainteresowanie konsumentów. Dlatego też oczywistym jest fakt, że jest to doskonałe narzędzie do prowadzenia kampanii wizerunkowych. Dzięki ogromnemu zasięgowi można zbudować markę, która zostaje w świadomości klientów. Można by zatem stwierdzić, że ten typ reklamy kompletnie nie będzie nadawał się do prowadzenia kampanii produktowych ze względu na najniższą konwersyjność. Jednak jest to zdecydowanie zbyt pochopny wniosek. Trzeba wziąć jeszcze pod uwagę wpływ reklam graficznych na pozostałe kanały.

„Nie ma tu pełnego kontrastu, czyli żadne pole nie jest idealnie czarne ani idealnie białe, co wiąże się z potencjałem akwizycyjnym poszczególnych narzędzi. Przykładowo: reklama graficzna (display), np. baner na jednym z największych portali, dociera do dużej grupy użytkowników w stosunkowo krótkim czasie i oddziałuje w następstwie na takie kanały, jak np. SEM czy porównywarki cenowe, ale sama w sobie jest także źródłem zamówień i akwizycji nowych klientów.”

Formy reklamy display

W Internecie form wyświetlania reklamy jest nieskończenie wiele. Aby uporządkować ten bądź co bądź dość inwazyjny, ale zarazem najbardziej popularny i efektowny rodzaj prowadzenia działań marketingowych, opracowano pewne standardy. Zalecenia oczywiście różnią się w zależności od urządzenia, na którym dana reklama ma być wyświetlana. Wartości odnośnie wagi i formatu pliku reklamowego są inne dla różnych technologii użytych do stworzenia strony internetowej. Ten typ promocji zajmuje sporo miejsca na witrynie, a użytkownik od razu wie, że ma do czynienia z przekazem marketingowym. Reklama nie jest w żaden sposób ukrywana, jak w przypadku np. linków sponsorowanych. W poniższej tabeli zaprezentowano podstawowe i najczęściej spotykane kreacje display w 2016 roku dla urządzeń stacjonarnych (desktop) wraz ze standardami odnoszącymi się do rozmiaru, wagi i formatu plików reklamowych.

nazwa formy reklamowej rozmiar [px] statyczna / flash HTML5
waga [kB] format pliku waga [kB] format pliku
Billboard 750×100 40 kB gif/jpg/png/swf 150 kB html5
Double Billboard 750×200 50 kB gif/jpg/png/swf 150 kB html5
Wideboard 940×200 60 kB gif/jpg/png/swf 150 kB html5
Triple Billboard 750×300 60 kB gif/jpg/png/swf 150 kB html5
Mega Double Billboard 940×300 60 kB gif/jpg/png/swf 150 kB html5
Rectangle (Boks śródtekstowy) 300×250 40 kB gif/jpg/png/swf 150 kB html5
Skyscraper 120×600 lub 160×600 40 kB gif/jpg/png/swf 150 kB html5
Halfpage (Mega Skyscraper) 300×600 60 kB gif/jpg/png/swf 150 kB html5
Brandmark 300×300 60 kB gif/jpg/png/swf 150 kB html5
Toplayer dowolny 60 kB gif/jpg/png/swf 300 kB html5
xHTML dowolny 100 kB gif/jpg/png/swf 300 kB html5

Źródło: https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2016/08/Standardy_IABPolska_2016.pdf

Dzięki tym zaleceniom administratorzy oraz programiści stron internetowych mogą zoptymalizować wykorzystywane miejsce na portalach. Wydawcy reklam trzymający się pewnych standardów z pewnością są lepiej odbierani przez klientów, a internauci z większą przyjemnością korzystają z takich witryn.

Posted in Marketing internetowy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *